Terapia dzieci ze spektrum autyzmu

Indywidualna droga rozwoju, empatyczne wsparcie, realne postępy

Czym jest terapia dzieci ze spektrum autyzmu?

Terapia dzieci ze spektrum autyzmu to indywidualnie dopasowana forma wsparcia, której celem jest rozwijanie potencjału dziecka, pomoc w lepszym funkcjonowaniu na co dzień i poprawa jakości życia całej rodziny. W Fixform rozumiemy, że każde dziecko z autyzmem jest inne – dlatego stawiamy na zindywidualizowane podejście, bezpieczeństwo i budowanie zaufania.

W naszej pracy skupiamy się na wzmacnianiu kluczowych obszarów rozwoju:

  • umiejętności społecznych,
  • komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
  • rozumienia i regulacji emocji,
  • integracji sensorycznej,
  • samodzielności i adaptacji do codziennych sytuacji.

Terapia prowadzona jest przez doświadczonych terapeutów, którzy na co dzień wspierają dzieci ze spektrum autyzmu i wiedzą, jak ważna jest cierpliwość, empatia i konsekwencja.

Dla kogo jest przeznaczona ta forma terapii?

Naszą terapię kierujemy do:

  • dzieci z diagnozą ze spektrum autyzmu (ASD),
  • dzieci w trakcie diagnozy lub z podejrzeniem spektrum,
  • dzieci, które doświadczają trudności w zakresie komunikacji, relacji społecznych, zabawy czy integracji sensorycznej.

Często zgłaszają się do nas rodzice, którzy obserwują u swojego dziecka:

  • trudności z mówieniem lub brakiem mowy,
  • ograniczony kontakt wzrokowy,
  • nadwrażliwość na dźwięki, światło, zapachy, dotyk,
  • trudności w zabawie z rówieśnikami lub wchodzeniu w relacje,
  • powtarzalne schematy zachowań i przywiązanie do rutyny,
  • problemy z emocjami – wybuchy złości, wycofanie, lęk.

Nie trzeba mieć formalnej diagnozy, aby się z nami skontaktować. Jeśli czujesz, że Twoje dziecko potrzebuje wsparcia – jesteś we właściwym miejscu.

Jak pracujemy w Fixform?

Każda terapia rozpoczyna się od szczegółowej diagnozy funkcjonalnej, podczas której poznajemy potrzeby, mocne strony i trudności dziecka. Na tej podstawie wspólnie z rodzicem/opiekunem planujemy indywidualną ścieżkę terapii.

Podczas zajęć:

  • tworzymy przewidywalną i spokojną przestrzeń, w której dziecko może czuć się bezpiecznie,
  • pracujemy krok po kroku, dostosowując tempo do możliwości dziecka,
  • regularnie monitorujemy postępy i współpracujemy z rodzicami – bo to właśnie oni są najważniejszym ogniwem wsparcia poza gabinetem.

Jakie techniki terapeutyczne stosujemy?

W zależności od potrzeb dziecka, w terapii mogą być wykorzystywane różne metody i podejścia, w tym:

Terapia behawioralna (ABA)

Pomaga kształtować pożądane zachowania i wygaszać te, które utrudniają funkcjonowanie. Opiera się na wzmacnianiu pozytywnych zachowań poprzez system nagród.

Terapia poznawczo-behawioralna (CBT)

Wspiera dzieci w rozpoznawaniu emocji, myśli i reakcji – szczególnie pomocna przy współwystępujących lękach, frustracji, problemach z regulacją emocji.

Terapia sensoryczna (SI)

Skierowana do dzieci, które mają trudności z przetwarzaniem bodźców zmysłowych. Pomaga dziecku lepiej odbierać i reagować na świat dźwięków, ruchu, dotyku.

Terapia zajęciowa

Uczy codziennych czynności – od ubierania się, przez organizację przestrzeni, aż po społeczne rytuały (np. czekanie w kolejce, przechodzenie przez ulicę).

Terapia mowy i języka (logopedyczna)

Skupia się na wspieraniu rozwoju komunikacji – zarówno mowy werbalnej, jak i alternatywnych metod (np. gestów, obrazków, komunikatorów).

Każdy plan terapii dobierany jest indywidualnie. Nie zamykamy się w jednej metodzie – łączymy podejścia, które przynoszą najlepsze efekty.

Jakie efekty daje terapia?

Dzięki systematycznej terapii dziecko może:

  • rozwijać komunikację – werbalną lub alternatywną,
  • lepiej rozumieć emocje i wyrażać swoje potrzeby,
  • nawiązywać relacje i współpracować z innymi,
  • zwiększyć samodzielność w codziennych sytuacjach,
  • zyskać większy komfort sensoryczny,
  • zredukować zachowania trudne i stresujące.

Nie obiecujemy „cudownych zmian z dnia na dzień”. Ale obiecujemy proces, w którym Twoje dziecko nie będzie samo – a jego potrzeby będą naprawdę wysłuchane.

Rola rodziców w terapii dzieci z autyzmem

W Fixform wierzymy, że rodzic to najważniejszy terapeuta dziecka. Dlatego:

  • jesteśmy w stałym kontakcie z rodzicami,
  • dajemy wskazówki, jak wspierać dziecko w domu,
  • uczymy, jak reagować na trudne sytuacje,
  • pomagamy zrozumieć, co dzieje się z dzieckiem i dlaczego.

Wspieramy też rodziców emocjonalnie – bo wiemy, że życie z dzieckiem ze spektrum autyzmu to nieustanna droga. Czasem trudna, ale też pełna wzruszających sukcesów.

Najczęściej Zadawane Pytania

Znajdź odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące naszych usług. Dowiedz się więcej o naszych metodach, procedurach i korzyściach, które możemy Ci zapewnić. Jeśli masz pytania, znajdziesz tu odpowiedzi!

Spektrum autyzmu to zakres zaburzeń neurologicznych, które wpływają na rozwój dziecka w obszarach komunikacji społecznej, zachowania i zainteresowań. Objawy autyzmu mogą być różnorodne i obejmować trudności w komunikacji werbalnej i niewerbalnej, stereotypowe zachowania, trudności w nawiązywaniu relacji społecznych oraz ograniczone zainteresowania i aktywności.

Tak, terapia dzieci ze spektrum autyzmu może być bardzo skuteczna, zwłaszcza gdy jest prowadzona przez doświadczonych terapeutów stosujących indywidualizowane podejście do każdego dziecka. Regularne sesje terapeutyczne mogą pomóc dziecku rozwijać umiejętności społeczne, komunikacyjne i adaptacyjne.

Techniki terapeutyczne wykorzystywane podczas terapii dzieci ze spektrum autyzmu mogą obejmować m.in. terapię behawioralną, terapię poznawczo-behawioralną, terapię sensoryczną, terapię zajęciową oraz terapię mowy i języka. Wybór technik zależy od indywidualnych potrzeb i celów terapeutycznych każdego dziecka.

Cele terapii dzieci ze spektrum autyzmu mogą być różnorodne i zależą od indywidualnych potrzeb i możliwości każdego dziecka. Mogą one obejmować rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, społecznych i adaptacyjnych, redukcję stereotypowych zachowań, poprawę samoobsługi oraz wsparcie w integracji społecznej i szkolnej.

Nie. Wystarczy, że widzisz trudności i chcesz pomóc dziecku. Pomożemy przeprowadzić ocenę i dobrać odpowiednie wsparcie.

Najczęściej raz lub dwa razy w tygodniu, w zależności od potrzeb dziecka. Ustalamy to indywidualnie.

To zależy od dziecka – nie pracujemy na sztywnych terminach. Czas trwania terapii zależy od celów i postępów. Regularnie je omawiamy z rodzicem.

W przypadku małych dzieci lub na początku terapii – tak. Stopniowo dziecko uczy się samodzielnego udziału. Zawsze jesteś informowany/a o postępach.

Tak. Wspieramy dzieci w komunikacji – także alternatywnej (AAC), za pomocą gestów, obrazków czy technologii.