Każde dziecko rozwija się we własnym tempie, ale czasem pojawiają się sygnały, które wymagają czujności i wsparcia. W takich sytuacjach kluczowe znaczenie ma szybka reakcja oraz dostęp do specjalistycznej pomocy. Wczesne wspomaganie rozwoju (WWR) to bezpłatny system terapeutyczny stworzony właśnie po to, by wspierać dzieci z zaburzeniami i trudnościami rozwojowymi – zanim rozpoczną edukację szkolną.

W artykule wyjaśniamy, czym jest WWR, kto może z niego skorzystać i jak wygląda cały proces – od uzyskania opinii z poradni po udział w terapii. Pokazujemy, jak WWR działa w praktyce, jakie przynosi korzyści i co oferuje Fixform jako placówka wspierająca rozwój najmłodszych. Jeśli jesteś rodzicem dziecka w wieku do 7 lat i zastanawiasz się, czy potrzebuje ono dodatkowego wsparcia – ten artykuł jest dla Ciebie.

Co to jest WWR?

WWR to wczesne wspomaganie rozwoju, czyli system bezpłatnej, specjalistycznej pomocy, którym obejmowane są dzieci niepełnosprawne lub z zaburzeniami, a także ich rodziny. Dzieje się to w momencie rozpoznania u dziecka jakiejś formy problemów rozwojowych i trwa do czasu rozpoczęcia nauki w szkole. Podstawę prawną stanowi Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 2017 r. poz. 1635). Dokument precyzuje m.in., kto może korzystać z zajęć WWR, jakie kwalifikacje musi posiadać zespół specjalistów oraz ile godzin terapii przysługuje dziecku w ciągu miesiąca. W skład tego gremium wchodzą:

  • pedagog;
  • psycholog;
  • logopeda;
  • w zależności od potrzeb inni specjaliści;

Zadania tego zespołu polegają na ustaleniu kierunków oraz harmonogramu działań realizowanych w ramach terapii WWR. Opracowywany jest także indywidualny program oraz koordynacja jego realizacja. Zespół specjalistów poddaje także ocenie postępy i trudności w funkcjonowaniu dziecka. Polega to na analizie skuteczności terapii WWR, a także wprowadzaniu ewentualnych korekt w programie.

fot. freepik.com

Na czym polega wczesne wspomaganie rozwoju dziecka?

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka polega na interdyscyplinarnym podejściu terapeutycznym, koncentrującym się na maksymalnym wykorzystaniu plastyczności mózgu dziecka w pierwszych latach życia. Terapia WWR opiera się na założeniu, że im wcześniej rozpocznie się terapię tym szanse na wyrównanie deficytów rozwojowych lub zmniejszenie ich wpływu są większe. Zajęcia WWR są realizowane indywidualnie lub w małych grupach, a ich celem jest stymulowanie rozwoju i przeciwdziałanie pogłębianiu się trudności. To kompleksowe i skoordynowane działanie terapeutyczne, które daje realne efekty – pod warunkiem że zostanie rozpoczęte jak najwcześniej.

Terapia WWR jest zawsze dostosowana do indywidualnych potrzeb dziecka i realizowana przez zespół profesjonalistów. Trzeba zaznaczyć, że w odróżnieniu od edukacji przedszkolnej, czy zajęć komercyjnych, WWR jest formą interwencji rozwojowej. Jej celem nie jest „nauczanie”, a umożliwienie dziecku nadrobienia deficytów oraz nabycie podstawowych kompetencji niezbędnych do dalszej edukacji i funkcjonowania społecznego. Rodzice nie ponoszą żadnych kosztów – zajęcia realizowane są w ramach systemu edukacji i finansowane ze środków publicznych.

Dla kogo przeznaczone jest WWR?

WWR przeznaczone jest dla dzieci, u których wykryto niepełnosprawność lub zaburzenia rozwoju, aż do rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, czyli maksymalnie do ukończenia 7 roku życia. Terapia Wczesne Wspomaganie Rozwoju przysługuje nie tylko dzieciom z orzeczeniem o niepełnosprawności, ale także tym, u których stwierdzono opóźnienia w rozwoju mowy, motoryki, funkcji poznawczych czy trudności emocjonalno-społeczne, np. w przebiegu spektrum autyzmu.

Warunkiem skorzystania z WWR jest uzyskanie orzeczenia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, które wydaje zespół orzekający działający przy publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Rodzic lub opiekun prawny składa wniosek o wydanie orzeczenia – najczęściej na podstawie wcześniejszej opinii specjalisty (np. psychologa dziecięcego, neurologa lub logopedy). Orzeczenie jest bezterminowe – obowiązuje do momentu rozpoczęcia nauki szkolnej lub zmiany potrzeb dziecka.

Jakie korzyści daje terapia WWR?

Terapia WWR daje korzyści w postaci bezpłatnej pomocy specjalistów takich jak psycholog, logopeda, pedagog specjalny, czy terapeuta SI. Opieka nad dzieckiem przez profesjonalistów pozwala wesprzeć go w rozwoju oraz ukierunkować na minimalizowanie konkretnych problemów. Terapia WWR na wczesnym etapie rozwoju daje długofalowe wsparcie, adaptując dziecko z zaburzeniami do normalnego życia, na tyle ile pozwalają jego ograniczenia. Kluczowe znaczenie ma czas interwencji – im wcześniej rozpocznie się wspomaganie, tym większe szanse na sukces terapeutyczny dzięki plastyczności mózgu dziecka. Poznaj korzyści, które daje WWR w każdym aspekcie:

Dla dziecka:

  • Maksymalne wykorzystanie potencjału rozwojowego w krytycznym okresie (0-7 lat);
  • Wyrównanie lub zmniejszenie deficytów rozwojowych;
  • Lepszy rozwój motoryczny, poznawczy i społeczny;
  • Szybszy postęp w rozwoju mowy i komunikacji;
  • Większa samodzielność w codziennych czynnościach;
  • Lepsze przygotowanie do edukacji szkolnej;
  • Zapobieganie wtórnym zaburzeniom rozwojowym;

Dla rodziny:

  • Wsparcie psychologiczne i edukacyjne rodziców;
  • Nauka metod stymulacji rozwoju dziecka w domu;
  • Poprawa jakości życia całej rodziny;
  • Dostęp do specjalistycznej wiedzy i poradnictwa;
  • Kontakt z innymi rodzinami w podobnej sytuacji;

Długoterminowe efekty:

  • Większa niezależność dziecka w dorosłym życiu;
  • Lepsza integracja społeczna;
  • Zmniejszenie kosztów rehabilitacji w przyszłości; 
  • Zwiększenie szans na edukację i zatrudnienie;

fot. freepik.com

Co zapewnia Fixform w ramach WWR?

W Fixform wczesne wspomaganie rozwoju (WWR) to coś więcej niż tylko zajęcia terapeutyczne – to kompleksowe, przemyślane i empatyczne wsparcie dziecka oraz jego rodziny na każdym etapie rozwoju. Zapewniamy kompleksowe wsparcie w ramach Wczesnego Wspomagania Rozwoju:

  • Indywidualny plan terapii – dopasowany do diagnozy i potrzeb dziecka.
  • Zespół specjalistów – psycholog, logopeda, pedagog specjalny, terapeuta SI.
  • Stały kontakt z rodzicami – jasna komunikacja, konsultacje, zalecenia do domu.
  • Przyjazne warunki – nowoczesne sale, bezpieczna atmosfera i pełne zaangażowanie.

Zajęcia są bezpłatne, prowadzone w oparciu o opinię WWR. Skontaktuj się z nami i zadbaj o rozwój swojego dziecka z pomocą sprawdzonego zespołu.

Co to jest orzeczenie WWR?

Orzeczenie WWR to oficjalny dokument przyznający dostęp do zajęć wspomagających nawet jeśli dziecko nie posiada formalnego orzeczenia o niepełnosprawności. W praktyce nazywane są „opinią WWR”, która wydawana jest przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, stwierdzającą, że dziecko wymaga objęcia specjalistycznym wsparciem rozwojowym przed rozpoczęciem nauki szkolnej. Opinia ta jest podstawą do skorzystania z bezpłatnych zajęć terapeutycznych w ramach systemu edukacji. 

Jak uzyskać orzeczenie o potrzebie WWR – krok po kroku

W celu uzyskania orzeczenia o potrzebie WWR rodzin lub opiekun musi złożyć wniosek o wydanie opinii w publicznej poradni właściwej ze względu na miejsce zamieszkania, lub siedzibę przedszkola dziecka. We wniosku podajemy dane dziecka, powód (diagnozę), i wskazujemy poprzednie orzeczenia/opinie. To pierwszy krok, by uzyskać orzeczenie WWR, a następna poznasz niżej:

  • Dokumenty medyczne i pedagogiczne – Do wniosku warto dołączyć wszelką dotychczasową dokumentację: orzeczenia o niepełnosprawności, opinie poradni, zaświadczenia lekarskie, raport z badań diagnostycznych itp. Poradnia przeprowadzi kompleksową diagnozę dziecka (specjaliści: psycholog, pedagog, logopeda itd.).
  • Termin realizacji – Zespół orzekający poradni wydaje opinię o WWR w terminie do 30 dni od złożenia kompletnego wniosku (zależnie od potrzeb diagnoza może trwać do 60 dni). Po wydaniu opinii poradnia powiadamia rodzica i przekazuje dokument – rodzic odbiera ją z potwierdzeniem albo otrzymuje pocztą.
  • Opinia zamiast odmowy – Jeśli potrzeba WWR nie zostanie stwierdzona, zespół poradni wyda opinię o braku potrzeby WWR w analogicznym terminie. W razie zmiany sytuacji można złożyć ponowny wniosek o nową opinię (po upływie czasu lub zmianie potrzeb).
  • Wsparcie po uzyskaniu opinii – Gdy opinia o WWR jest gotowa, dziecko uzyskuje prawo do udziału w zajęciach i formach WWR (zajęcia logopedyczne, terapii ruchowej, psychoterapii itd.) w instytucjach wskazanych przez prawo (zob. niżej). Opinia wydana przez zespół orzekający poradni jest podstawą objęcia dziecka specjalistyczną pomocą.

Czym jest terapia WWR?

Terapia WWR jest indywidualnym i kompleksowym procesem mającym na celu wsparcie rozwoju dziecka w obszarach:

  • społecznym;
  • emocjonalnym;
  • poznawczym;
  • komunikacyjnym;
  • motorycznym;
  • sensorycznym;

Zajęcia WWR prowadzone są przez zespół wykwalifikowanych specjalistów, najczęściej w składzie: psycholog, pedagog specjalny, logopeda oraz terapeuta integracji sensorycznej (SI). Terapia WWR jest bezpłatna i realizowana na podstawie orzeczenia wydanego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Każde dziecko objęte WWR otrzymuje indywidualny plan pracy terapeutycznej, który jest dostosowany do jego konkretnych potrzeb, możliwości i tempa rozwoju. 

Zajęcia WWR mają formę indywidualnych spotkań z każdym specjalistą (lub w małych grupach, jeśli jest to wskazane), a ich intensywność zależy od potrzeb dziecka – najczęściej jest to od 4 do 8 godzin miesięcznie. 

Każda godzina terapeutyczna trwa pełne 60 minut zegarowych, co wyróżnia je na tle standardowych zajęć edukacyjnych. Terapia WWR nie zastępuje przedszkola czy szkoły, ale je uzupełnia – wspiera rozwój dziecka tam, gdzie system edukacyjny nie zawsze ma narzędzia do indywidualnego działania. Co równie ważne – do procesu terapii aktywnie włączani są rodzice, którzy otrzymują wskazówki, jak wspierać dziecko w codziennym funkcjonowaniu i jak kontynuować działania terapeutyczne w domu.

Jakie zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju?

W ramach wczesnego wspomagania rozwoju zajęcia realizowane są w obrębie eliminowania barier i wspierania mocnych stron dziecka:

  • wzmacnianie relacji społecznych;
  • poprawa koncentracji uwagi;
  • ćwiczenia motoryki małej i dużej;
  • praca nad regulacją emocji;
  • obniżanie nadwrażliwości sensorycznej;

Rodzaje zajęć WWR, które prowadzi wykwalifikowana kadra, są dostosowane do poziomu rozwoju i problemów dziecka. W zależności od indywidualnych potrzeb mogą być realizowane poniższe zajęcia:

  • Zajęcia grupowe ruchowe WWR – wspomagają rozwój motoryczny oraz społeczny, a ich celem jest, rozwinięcie więzi między rówieśnikami i opiekunem. Często te zajęcia przybierają formę zabaw, które mają stymulować słuch i wzrok oraz współprace w grupie.
  • Zajęcia grupowe arterapeutyczne – ten rodzaj aktywności pozwala dziecku rozładować i odreagować emocje poprzez zróżnicowane czynności plastyczne. Mobilizowany jest ośrodek twórczy mózgu dziecka, a także rozwija się sprawność manualna.
  • Zajęcia indywidualne wspierające rozwój – prowadzone są przez pedagogów i mają na celu pobudzenie wszystkich zmysłów i koncentracji, a także radzenia sobie z emocjami. Specjaliści realizują program usprawnienia czynności grafomotorycznych, co prowadzi do rozwoju poznawczego. 
  • Zajęcia indywidualne logopedyczne – w tym przypadku logopedzi działają na rzecz rozwoju mowy dziecka poprzez pracę z narządami artykulacyjnymi, ćwiczenia wydolności oddechowej, czy wzbogacania słownictwa biernego oraz czynnego. 
  • Indywidualne zajęcia ruchowe – realizowane są przez fizjoterapeutów, którzy ćwiczą z dzieckiem jego motorykę i zdolności do poruszania się. Ma to na celu zgranie mózgu z ciałem i umożliwienie nabrania prawidłowych postaw oraz metod poruszania.

Czy rodzic musi realizować WWR?

Rodzic powinien zaangażować się w realizację WWR, odgrywając w terapii kluczową rolę. To właśnie zaangażowanie opiekunów, codzienna obserwacja i współpraca z terapeutami są niezbędne, by WWR przyniosło rezultaty. Rodzice biorą udział w terapii już od pierwszego spotkania – uczestniczą w diagnozie, współtworzą indywidualny plan pracy z dzieckiem, a także obecni są podczas wielu zajęć terapeutycznych. Obserwując działania specjalistów, mogą lepiej zrozumieć potrzeby dziecka, poznać metody pracy i nauczyć się, jak kontynuować wsparcie w codziennych sytuacjach domowych. Kontynuacja terapii w domu – zgodnie z zaleceniami specjalistów – to nieodzowny element skutecznego WWR. Może to obejmować:

  • codzienne ćwiczenia logopedyczne i manualne;
  • utrwalanie zdobytych umiejętności (np. naśladowania, komunikacji, koncentracji);
  • stosowanie metod wspomagających regulację emocji i organizację otoczenia dziecka;
  • budowanie rutyn wspierających rozwój poznawczy i społeczny;

Terapia WWR działa najefektywniej wtedy, gdy rodzic i specjalista tworzą zgrany zespół. To rodzic jest najbliżej dziecka – zna je najlepiej i może wspierać jego rozwój w sposób ciągły, w naturalnym środowisku domowym. Dlatego we współczesnym modelu WWR mówi się nie tylko o „pomocy dziecku”, ale o wzmacnianiu całej rodziny w procesie wspierania rozwoju.

fot. freepik.com

Co obejmuje dokumentacja zajęć WWR?

Dokumentacja zajęć WWR obejmuje wszystkie opinie specjalistów, karty obserwacji dziecka, kwestionariusze, oświadczenia itp. powiązane z działaniami terapeutycznymi. Do jej prowadzenia zobligowany jest zespół prowadzący, a pozwala to uzyskać kompleksowy obraz rozwojowy dziecka. W skład dokumentacji zajęć WWR wchodzi:

  • Opinia o konieczności stosowania terapii interwencyjnej wydana przez poradnię psychologiczno-pedadogiczną;
  • Karta obserwacji dziecka z oceną sprawności, trudności w funkcjonowaniu, opinią na temat postępów i skuteczności terapii WWR;
  • Dziennik zajęć WWR, który potwierdza terapię realizowaną z dzieckiem;
  • Karta informacyjna z danymi dziecka, rodziców lub opiekunów;
  • Kwestionariusz informacji o dziecku, który wypełniany jest przez rodziców;
  • Oświadczenie wyrażające zgodę na przetwarzanie danych osobowych dziecka uczestniczącego w zajęciach w kwestii jego wizerunku;
  • Zgoda rodziców lub opiekunów na uczestniczenie dziecka w zajęciach WWR;

Podsumowanie

Wczesne wspomaganie rozwoju to realna szansa na wyrównanie deficytów rozwojowych u dziecka jeszcze przed rozpoczęciem szkoły. Dzięki indywidualnie dobranej terapii, zaangażowaniu specjalistów i aktywnej roli rodziców, możliwe jest osiągnięcie trwałych efektów w obszarze mowy, motoryki, emocji i relacji społecznych.

Fixform zapewnia kompleksowe i empatyczne wsparcie w ramach WWR – od diagnozy, przez terapię, aż po edukację rodziców. Nie zwlekaj – jeśli Twoje dziecko potrzebuje pomocy, skontaktuj się z nami i dowiedz się, jak możemy wspólnie zadbać o jego rozwój.

FAQ

WWR a orzeczenie o niepełnosprawności – różnice

Różnice pomiędzy WWR o orzeczeniu niepełnosprawności polegają na różnych aspektach, ale podstawowym jest fakt, że WWR dotyczy dzieci z zaburzeniami i niepełnosprawnościami. To program terapeutyczny, a nie orzecznictwo w zakresie niezdolności psycho-fizycznych. Do pozostałych różnic należy:

Opinia WWR jest ważna do rozpoczęcia edukacji szkolnej (można aktualizować), podczas gdy orzeczenie przyznawane jest na stałe lub okresowo (np. co 5 lat)

Opinia WWR – wydawana przez zespół orzekający w poradni psychologiczno-pedagogicznej (na wniosek rodzica). Ma charakter pedagogiczny i służy organizacji wsparcia edukacyjnego. Z kolei orzeczenie o niepełnosprawności wydawane jest przez powiatowy zespół ds. orzekania. To dokument administracyjny potwierdzający niepełnosprawność.

Opinia WWR przydziela prawo do bezpłatnych zajęć terapeutycznych (logopedycznych, psychomotorycznych itp.) Orzeczenie o niepełnosprawności daje prawo do świadczeń socjalnych i ulg (świadczenia opiekuńcze, karta parkingowa, dofinansowania, ulgi podatkowe).

Czy dziecko z WWR ma darmowe przedszkole?

Tak – w Polsce wszystkie dzieci w wieku przedszkolnym korzystają z prawa do bezpłatnej edukacji, niezależnie od stopnia niepełnosprawności czy orzeczenia. Zgodnie z ustawą o finansowaniu oświaty, publiczne przedszkola zapewniają dziecku bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę przez co najmniej 5 godzin dziennie. Dziecko z opinią WWR nie płaci żadnych dodatkowych czesnych za te godziny (jak każde inne dziecko 3–6-letnie).

Czy dziecko objęte WWR musi mieć zajęcia z psychologiem?

Nie. Zajęcia w ramach WWR są dobierane indywidualnie do potrzeb dziecka, określonych w opinii poradni. Jeśli dziecko nie wymaga wsparcia psychologicznego, może uczestniczyć tylko w zajęciach z logopedą, pedagogiem, terapeutą SI lub innym specjalistą. Zespół WWR ustala skład kadry i rodzaje zajęć na podstawie diagnozy rozwojowej dziecka.

Do jakiego wieku jest wczesne wspomaganie rozwoju?

Z WWR mogą korzystać dzieci od chwili wykrycia niepełnosprawności lub zaburzeń rozwoju do rozpoczęcia nauki w klasie I szkoły podstawowej, czyli maksymalnie do 7. roku życia. W przypadku odroczenia obowiązku szkolnego (np. z powodów zdrowotnych), zajęcia WWR mogą być przedłużone do momentu rozpoczęcia nauki.

Co daje orzeczenie WWR?

Opinia o potrzebie WWR daje dziecku prawo do bezpłatnych, indywidualnie dopasowanych zajęć terapeutycznych (logopedycznych, psychologicznych, pedagogicznych, integracji sensorycznej itd.) w wymiarze od 4 do 8 godzin miesięcznie. Dzięki niej dziecko ma dostęp do specjalistycznego wsparcia jeszcze przed rozpoczęciem edukacji szkolnej – niezależnie od tego, czy uczęszcza do przedszkola.

Czy WWR może odbywać się w domu?

Zajęcia w ramach WWR standardowo odbywają się w placówkach edukacyjnych (np. przedszkolach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych) lub w ośrodkach prowadzących terapię dzieci. Wyjątkowo – jeśli dziecko ma znaczne trudności w poruszaniu się lub wskazania medyczne – możliwe jest organizowanie zajęć WWR w domu, ale wymaga to zgody organu prowadzącego i odpowiednich warunków lokalowych.

Kto finansuje WWR?

WWR jest finansowane ze środków publicznych, a konkretnie z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (najczęściej gminy lub powiatu) oraz z subwencji oświatowej przekazywanej przez Ministerstwo Edukacji. Rodzice nie ponoszą żadnych kosztów – udział dziecka w zajęciach WWR jest całkowicie bezpłatny.

Co po zakończeniu WWR?

Po ukończeniu WWR, czyli po rozpoczęciu nauki w szkole, dziecko może nadal korzystać ze wsparcia specjalistycznego – pod warunkiem uzyskania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub odpowiedniej opinii poradni. Na jego podstawie szkoła tworzy indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET), który umożliwia kontynuację terapii w warunkach szkolnych.

Czy WWR jest w wakacje?

Zajęcia WWR mogą być realizowane również w okresie wakacyjnym – pod warunkiem że placówka dysponuje taką możliwością kadrową i organizacyjną. Nie jest to jednak obowiązkowe z punktu widzenia przepisów. W praktyce wiele ośrodków i poradni prowadzi zajęcia WWR w lipcu i sierpniu, choć mogą one odbywać się w mniejszym wymiarze godzin niż w roku szkolnym. Warto zapytać o tę możliwość bezpośrednio w placówce prowadzącej terapię.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *